Mobilne Muzeum Polskiego Car Audio
Ktoś musiał to zrobić…
Szymon Sienkiewicz – jedno z najmocniejszych nazwisk w branży Car Audio na Pomorzu, oraz Bartosz Gondek, znany historyk i dziennikarz motoryzacyjny, stworzyli, kompaktowe, Mobilne Muzeum Polskiego Car Audio.
Sercem projektu produkowane w PRL, dziś już historyczne, radioodbiorniki, radioodtwarzacze i odtwarzacze samochodowe firm DIORA i (ZRK) KASPRZAK. Wystawa zbudowana została w oparciu o mobilną, łatwą do transportu szafę Car – Audio, zbudowaną specjalnie z myślą o projekcie. Szafa, oprócz głośników, systemu sterowania, oraz kaset na polski sprzęt Car – Audio, wyposażona będzie także w ekrany, na których będzie można zobaczyć prezentacje sprzętu, oraz dedykowane Diorze i ZRK produkcje filmowe z epoki. – Polski dorobek w zakresie car – audio jest bez wątpienia znaczący a wiele krajowych produktów nie odbiegało od ówczesnej światowej średniej – mówi Szymon Sienkiewicz – Kiedy zaczęliśmy się tym interesować, okazało się, że to zupełnie nowy temat.
Postanowiliśmy się więc z nim zmierzyć i oto mamy efekt. Społecznie istotny, ciekawy i wciągający. – Polskie car audio jest nierozerwalną częścią krajowej motoryzacji, do której czujemy coraz większy sentyment. Młodzi chcą mieć w swoim Polonezie Safari, albo Skalda. Starsi wspominają je z dużym wzruszeniem, stąd, z punktu widzenia naszego dziedzictwa kulturowego, celowym wydało się nam stworzenie takiego projektu.
Twórcy projektu zapraszają do współpracy osoby zainteresowane urozmaiceniem swojego targowego stoiska, wystawy, imprezy motoryzacyjnej, lub stworzenia w oparciu o Mobilne Muzeum Polskiego Car Audio, wystawy czasowej w instytucji kultury. Jak wspominaliśmy, szafa jest multimedialna, wyświetlana na niej będzie historia polskiego car audio, krajowej motoryzacji, istnieje też możliwość do programowania innych treści. Istnieje też możliwość poprowadzenia przez nas wykładów/ prelekcji z historii polskiego car – audio, obecności na imprezie i odpowiadania na pytania zwiedzających.
Obecnie muzeum weszło w ostatnie stadium komponowania. O postępach będziemy informować na tej stronie. W przerwach między wystawami Mobilne Muzeum Polskiego Car Audio będzie można oglądać w siedzibie Auto Expert Electronic w Gdańsku. Zdradzimy, że… już teraz, radia budzą pozytywne emocje i wspomnienia.
Trochę historii:
W drugiej połowie 1945 przy Świdnickiej 38 rusza Państwowa Wytwórnia Lamp Radiowych, jeden z trzonów przyszłej „Diory”. 8 listopada, do Rychbachu (dzisiejszy Dzierżoniów), przyjeżdża grupa pionierów, której zadaniem jest zabezpieczenie, adaptacja i zagospodarowanie budynków przy ul. Szkolnej 3, a także uruchomienie, pierwszej w Polsce, Państwowej Wytwórni Odbiorników Radiowych.
Załoga liczy, w tym czasie, 8 osób.
Rok 1972 Diora rozpoczęła produkcję odbiorników samochodowych Safari. Nowo mianowanym dyrektorem zostaje Ryszard Grabowski.
Załoga liczy ponad 5000 osób.
Unitra to marka, która najbardziej kojarzy się z polskim sprzętem grającym. Nie był to jednak żaden producent, ale państwowy zakład zrzeszający większość przedsiębiorstw przemysłu elektronicznego, utworzonych po drugiej wojnie światowej albo przejętych od dotychczasowych właścicieli.
Przykładowe radia z naszej kolekcji:
Unitra SAFARI 1972-1981r
to 4-zakresowy radioodbiornik samochodowy, przystosowany do odbioru fal długich, średnich, krótkich i ultrakrótkich.
Skala, jest całą szerokością odbiornika – obejmuje także gałki. Lewa, pod którą znajduje się nazwa, służy jako włącznik, siła głosu i wyłącznik. Prawa, to gałka strojenia. Pod nią umieszczono nazwę producenta i logo Unitry. Safari przystosowano do zasilania z akumulatora samochodowego o napięciu 12 V. Odbiornik posiadał także prosty sposób montażu, a niewielkie wymiary umożliwiały zainstalowanie go we wszystkich typach samochodów. W 1974 roku ukazała się na rynku unowocześniona wersja odbiornika Safari o nazwie Safari 2.
W 1972 roku Diora rozpoczęła produkcję odbiorników samochodowych. Zanim pierwsze sztuki Safari pojawiły się w sklepach, trzeba było opracować nową linię technologiczną i przystosować ją do warunków Diory. Główna trudność, w konstruowaniu tego typu sprzętu, stanowiła wówczas miniaturyzacja wykonania oraz eksploatacja wyrobu podczas silnych narażeni transportowych – wstrząsy i wibracje występujące podczas jazdy samochodem. Radioodbiornik musiał także pracować w zakresie temperatur od -25°C do +60 °C . Trudnościom musiało sprostać wielu inżynierów, w tym konstruktorzy Safari: J. Zając i inż. M. Białek.
Popularne Safari produkowano w siedmiu odmianach do końca lat 80. ubiegłego wieku.
Czy wiesz, że…
– Pierwsze egzemplarze Safari kupili dzierżoniowscy taksówkarze.
– Od 1972 roku Diora była jedynym producentem odbiorników samochodowych w Polsce.
– Safari otrzymało znak jakości “1” przyznawany przez Centralny Urząd Jakości i Miar.
– Safari, montowane w polskich fiatach, brały udział w rajdzie Monte Carlo.
Unitra TRAMP 1976-1980r
Tramp – jest nowoczesnym odbiornikiem samochodowym, przeznaczonym do odbioru programów radiowych na falach ultrakrótkich i na falach długich z radiostacji centralnej.
Odbiornik odznacza się bardzo dobrą czułością i selektywnością, małymi wymiarami, niezawodną pracą i prostotą obsługi.
W odbiorniku zastosowano między innymi układ scalony w torze m.cz. i mocy, filtry ceramiczne w torze p.cz. AM i FM oraz strojenie elektroniczne, gniazda antenowe i magnetofonowe.
Odbiornik samochodowy do Fiata 126-p. Krótszy od pozostałych odbiorników samochodowych, aby zmieścił się do wnęki. Minus na masie.
Na falach długich możliwy był tylko odbiór Warszawy I. W informacjach Diory określany jako uproszczony i zminiaturyzowany odbiornik popularny.
Unitra SAFARI 2A 1974- 1981r
Radio samochodowe SAFARI 2A z plusem na masie. Produkcji Zakładów Radiowych UNITRA DIORA, lata 70/80 Radio, które dało początek dużej serii odbiorników SAFARI produkowanych aż do końca działalności zakładów DIORA. można było nabyć wyposażony w zestaw elementów mocujących do następujących aut: Fiat 125 – MR76, Syrena 105L oraz Wartburg.
Safari 6 R-801 1981-1989r
Radioodbiornik Diora Safari 6 (R-801) jak na lata 80-te był bardzo unowocześnionym radioodbiornikiem. Jest następcą Diory Safari 5. Wzmacniacz oparty na układzie scalonym UL1481, który osiągał moc 5VA przy 4ohm i zniekształceniach 10%.
Diora Safari 6 RS-805 STEREO 1980r
Radioodbiornik Diora Safari 6 (RS-805) w latach 80-tych był to bardzo unowocześniony radioodbiornik. Jest następcą Diory Safari 5. Wzmacniacz oparty na układzie scalonym UL1481, który osiągał moc 5VA przy 4ohm i zniekształceniach 10%. Jest to już ostatni przedstawiciel serii Safari. Od wcześniejszych wersji różni się nowoczesnym na owe czasy układem scalonym p.cz. AM/FM (UL1220) oraz brakiem klawiszowego przełącznika zakresów. Na dzień dzisiejszy jest to jeden z najcenniejszych oraz poszukiwany model Safari.
Unitra WIRAŻ 5 1981-1989r
WIRAŻ 5 RPS-604 jest (był) wysokiej klasy stereofonicznym radioodtwarzaczem samochodowym przeznaczonym do odbioru programów radiowych o emisji AM na falach długich, średnich i o emisji FM na falach ultrakrótkich nadawanych w wersji mono jak i stereofonicznej oraz do odtwarzania nagrań mono i stereofonicznych z kaset typu COMPACT C60.
Zastosowano w nim szereg nowoczesnych podzespołów i rozwiązań konstrukcyjnych (jak na tamte czasy): zespół strojenia z licencyjnym wariometrem AM, elektroniczny układ sterowania silnikiem wraz z sygnalizacją optyczną, elektroluminescencyjny wskaźnik biegu taśmy i odbioru stereo.
Dużą zaletą jest jednodźwigniowe sterowanie pracą odtwarzacza oraz szybkie przewijanie w przód i w tył.
Unitra REKORD 1977r
Odbiornik samochodowy wyższej klasy, przeznaczony głównie do samochodu Fiat 125P. Możliwość zapamiętania jednej stacji na każdym zakresie. Układ automatycznego przeszukiwania i dostrajania, ARCz. Możliwość przyłączenia zdalnego sterowania. Wskaźnik dostrojenia na diodach LED.
Unitra Echo SSS-101 1978r
Pierwszy polski stereofoniczny samochodowy odbiornik radiowy. Zaprojektowany w 1977 roku.
Wielkoseryjnie produkowany w latach 1978 – 1980.
Układy scalone: UL1601, 2 x UL1481, tranzystory krzemowe, rezonatory ceramiczne, elektroniczne przestrajanie za pomocą diod pojemnościowych na wszystkich zakresach – to nowoczesna technologia lat 70-ych. Oryginalność konstrukcji, wyróżnia zastosowanie w odbiorniku stabilizatora zapewniającego stałość napięć, niezależnie od obciążenia i temperatury otoczenia, a także specjalnej przetwornicy, podwyższającej napięcie z 12 do 30V, co jest wymogiem przy przestrajaniu w/w warikapami.
Wzorniczo nawiązuje do rodziny odbiorników „Akropol” i „Rekord”.
Skala podświetlana dwiema żarówkami. Wskaźnik sygnału stereo – LED.
Zintegrowany regulator siły głosu, barwy dźwięku i balansu firmy ALPS. Importowane przełączniki zakresów fal.
Funkcja ARCz, włączana przełącznikiem obrotowym, umieszczonym współosiowo pod pokrętłem strojenia.
Jako ciekawostkę warto dodać, że odbiornik dedykowany był m.in. do samochodów Polski Fiat 125p i FSO POLONEZ. Sprzedawany był z kompletem 4 głośników. Wkrótce po uruchomieniu produkcji, uzyskał znak pierwszej jakości.
Unitra SKALD 1974r
Radioodtwarzacz Skald SMT-311 to pierwszy samochodowy odbiornik radiowy z wbudowanym odtwarzaczem kaset, wprowadzony do produkcji przez ZR Diora w 1975 roku.
Monofoniczny, trzy zakresy fal: UKF, średnie i długie. Wzmacniacz mocy zbudowany na układzie scalonym UL 1481, zapewnia moc 4W. Elektroniczna stabilizacja obrotów silnika, szybkie przewijanie taśmy w przód.
Solidny montaż, oraz nowocześnie zaprojektowany panel wykonany z wysokiej jakości tworzyw, sprawiają że odbiornik ładnie wygląda, jest trwały i przyjemny w obsłudze.
Unitra TRAPER 2 1978r
Radioodbiornik samochodowy zewnętrznie praktycznie identyczny jak Safari 5. Jedyną różnicą jest zastąpienie fal krótkich drugim zakresem fal średnich. Diora produkowała również odbiornik Traper który miałał dwa zakresy fal UKF. Był opcjonalnie montowany w Fiatach 126p
Unitra SOLO CR-10
Unikat, odbiornik bliźniaczo podobny do klasycznego i znanego Safari 6 R-801. Wyposażony w dwukanałowy wzmacniacz mocy i stereo-dekoder. Prezentowany radioodbiornik wyróżnia się zakresem UKF CCIR. Muzyczna moc wyjściowa to 2x7wat przy 4ohm.
Konstrukcja sama w sobie jest dość popularna jako Safari 6 stereo, ale opisywany jest unikatem.
Unitra WEEKEND 1987r
Trzyzakresowy, monofoniczny radiomagnetofon samochodowy. Weekend RP-631, to radiomagnetofon samochodowy, produkowany przez Diorę od ok 1987 roku. Przystosowany do odbioru i odtwarzania kaset w systemie monofonicznym. Mechanika magnetofonu wyposażona w układ „Auto-Stop”. Regulacja barwy dźwięku za pomocą jednego potencjometru. Włączenie poprzez wciśnięcie potencjometru regulacji głośności.
Magmor PS212 Stereo
Samochodowy odtwarzacz kasetowy stereofoniczny PS 212. Jego wersja monofoniczna to model P 211.
Prostej konstrukcji odtwarzacz z wyborem rodzaju taśmy (Fe – Cr) z regulacja barwy dźwięku, regulatorem równoważnia dźwięku (balance) i możliwością przewijania kasety tylko w przód.
ZR Diora AKROPOL 1973-1977r
Jeden z najnowocześniejszych odbiorników samochodowych lat 70. Nowatorska konstrukcja, z automatycznym wyszukiwaniem stacji na wszystkich zakresach.
Elektroniczne przestrajanie na diodach pojemnościowych.
Skala LED jak i automatyka, zwiększają komfort obsługi, szczególnie podczas jazdy.
Przyjemne brzmienie zapewnia regulacja barwy dźwięku typu wagowego.
Jako ciekawostkę warto dodać, że odbiornik zdobył dwa złote medale.
Pierwszy, na Jesiennych Targach Krajowych Poznań ’74, a drugi, w roku następnym, na Międzynarodowych Targach w Lipsku. Po czym zamówienia na radio były tak duże, że nawet przekraczały możliwości produkcyjne ZR DIORA.
Następcą jest „Rekord” SMT-204 z dodatkową funkcją pamięci dla każdego zakresu.
ZRK ADMIRAŁ 1967
Admirał” produkcji Zakładów Radiowych im. M. Kasprzaka jest pierwszym odbiornikiem samochodowym produkcji krajowej (1967 r.), w którym zastosowano wyłącznie polskie tranzystory. Konstrukcja odbiornika umożliwia instalowanie go w różnych typach samochodów (Warszawa, Syrena, Zastava, Wartburg, Trabant, Skoda) a starannie opracowana instrukcja dokładnie ustala miejsce i sposób montażu odbiornika, głośnika i anteny, podając jednocześnie sposoby usunięcia zakłóceń powodowanych przez pracę układu zapłonowego silnika. Biuro Znaku Jakości odznaczyło odbiornik „Admirał” znakiem pierwszej jakości.
ZRK RAJD 1969r
Odbiornik samochodowy, zaprojektowany do stosowania w samochodzie Fiat 125-P. Minus lub plus na masie (żeby pasował także to Syrenki). Składał się z dwóch członów w oddzielnych obudowach – części odbiorczej w.cz/p.cz. oraz wzmacniacza m.cz. Zakres fal krótkich obejmował tylko pasmo 49m. Automatyczne dostrajanie do stacji. Przewidziana była współpraca z przystawką krótkofalową. Wzmiankowany w RA-9/68 (w relacji z MTP) oraz RA-9/69 (jako wchodzący do produkcji). Ostatnie zdjęcie to właśnie zapowiedź z „Radioamatora”.
ZRK Żerań 1958r
Pierwszy polski radioodbiornik samochodowy ze wzmacniaczem, produkowany w Zakładach Radiowych im. Marcina Kasprzaka w Warszawie
Monofoniczny radioodbiornik samochodowy ze wzmacniaczem. Układ elektryczny oparty na lampach. Do odbiornika odbierającego fale długie i średnie można było dokupić przystawkę na fale krótkie. Przeznaczony był do samochodu osobowego „Warszawa”. Produkcja rozpoczęta ok. 1958/59 roku. Prawdopodobnie jego następcą był Żerań 2. Z powodu braku dokumentacji, ciężko określić lata produkcji i liczbę wyprodukowanych egzemplarzy zarówno Żerania, jak i Żerania 2 – radio które już bardzo ciężko zdobyć.
ZRK Mini 1969r
Radio ZRK Mini jest to trzyzakresowy , superheterodynowy odbiornik samochodowy , produkowany przez Zakłady Radiowe im. M. Kasprzaka w Warszawie , w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych. Przystosowany do zasilania w samochodach z instalacją 6V lub 12V , z plusem lub minusem na masie . Dzięki temu mógł być używany praktycznie w każdym aucie . Posiadał filtr przeciwzakłóceniowy składający się z dławika i kondensatora . Punkt pracy tranzystora mocy AD143 stabilizowany termistorem TNK-47/10-10 , co sprawiło , że odbiornik jest w znacznej mierze uniezależniony od temperatury otoczenia .
ZRK Mini 2 1969r
Odbiornik samochodowy. Zasilanie 12 lub 6V, plus lub minus na masie. Wzmacniacz końcowy o mocy 2W na jednym AD143. W związku z możliwością stosowania różnych napięć zasilania, transformator głośnikowy ma dwa uzwojenia pierwotne. Pierwsza wzmianka w RA-9/69. W wyposażeniu fabrycznym był głośnik i antena.
ZRK „Mini” 2 jest to następca modelu ZRK „Mini” W nowym modelu zmieniono między innymi design oraz stare logo ZRK zmieniono na charakterystyczne.
„[U]” Unitry. Kolejną rewolucyjną zmianą była inna końcówka mocy, już bez transformatora.
ZRK RP701 1975r
RP 701 to prawdopodobnie pierwszy polski radiomagnetofon samochodowy, produkowany przez Zakłady Radiowe im. M. Kasprzaka od ok 1975 roku. Przystosowany do odbioru i odtwarzania kaset w systemie monofonicznym. Regulacja barwy dźwięku za pomocą jednego potencjometru. Włączenie poprzez wciśnięcie potencjometru regulacji głośności.
Odtwarzacz kaset magnetofonowych z możliwością przewijania tylko do przodu.
Potencjometr strojenia, siły głosu oraz barwy dźwięku.
Zakres fal długich, średnich i ultrakrótkich.
Bardzo duży, toporny prosty w obsłudze.
Prezentowany na jesiennych Międzynarodowych Targach w Poznaniu kolejno w 1975, 1976 i1977 r.
Diora RPS 654 1991r
To już nowocześniejszy radioodtwarzacz samochodowy, produkcji Diora. Wyposażony w mechanizm P6 firmy Philips, z funkcją auto-reverse. Trzyzakresowy DŁ, ŚR, UKF. Produkcję podjęto w 1991 roku, modelem RPS-650. RPS-654 w przeciwieństwie do poprzednika, posiada dwa pasma UKF: OIRT i CCIR 87-108MHz – wybieranie pasma, przyciskiem obok przełącznika zakresu. Pamięć typu „preomat”, umożliwia zaprogramowanie 3+1 stacji na zakresie UKF. Automatyczne ARC – wyłącza się podczas strojenia i włącza po chwili od dostrojenia się do wybranej stacji. Skala podświetlana żarówką R5 12-15V 30mA. Diodowy wskaźnik sygnału STEREO. Muzyczna moc wyjściowa 2x10W.
Obsługę odtwarzacza kaset, ułatwiają następujące funkcje:
– wybór odtwarzania strony kasety, lekkim naciśnięciem klawisza „EJECT”
– samoczynna zmiana kierunku odtwarzania kasety – AUTO-REVERSE z sygnalizacją diodową
– samoczynne włączenie odtwarzania, po przewinięciu kasety do początku
– szybkie przewijanie w obydwie strony, wybierane przyciskami
Ponadto, odbiornik cechuje bardzo ciekawe wzornictwo i tzw. kieszeń, umożliwiająca, szybkie wyjęcie odbiornika z samochodu, bez całkowitego demontażu. Kieszeń wyposażona jest w złącza, dopasowane do wyjść odbiornika. Istnieje możliwość montażu urządzenia, bez kieszeni. Obudowa wyposażona jest w zatrzaski, uniemożliwiające demontaż bez użycia klucza, lub przynajmniej cienkiego śrubokrętu.
Diora RPS-655 1995r
Radioodtwarzacz Diora RPS 655 to ostatni produkt akcesorium samochodowego polskiego producenta audio Diora. Powstał on w 1995 r, jako jeden z nielicznych o tym oznaczeniu. Na rynku wtórnym niedostępny. Pozwala odtwarzać kasety (posiada auto-rewers)
Diora RPS-611 1989r
RPS-611 jest stereofonicznym radioodtwarzaczem kasetowym klasy popularnej przeznaczonym do odbioru programów o emisji AM na falach długich oraz średnich i FM na falach ultrakrótkich nadawanych w wersji mono- i stereofonicznych oraz do odtwarzania nagrań mono- i stereofonicznych z kaset żelazowych (Fe2O3) typu COMPACT C60.
Odbiornik przystosowany jest to współpracy z dwoma głośnikami o mocy znamionowej nie mniejszej niż 5VA i impedancji obciążenia nie mniejszej niż 4 Ohm.
W odbiorniku zastosowano samoczynne przestrajanie, które ułatwia dostrojenie się do wybranej radiowej. Zastosowano również podświetlanie przycisków i pokręteł na płycie czołowej odbiornika co ułatwiało obsługę radioodtwarzacza podczas jazdy wieczorem i w nocy.
Obecnie poszukujemy ( chętnie odkupimy):
Unitra Traper SMP 401
ZRK MIKI
ZRK P-703
ZRK P-702
Diora Rondo R-806
Diora Wiraż 7
OS3
Wiraż RPS 601
Diora RPS-650
Diora RPS-653
Diora RPS-656
ZRK Akropol 2 – dużo ludzi o nim słyszało ale nikt nie widział
Dane techniczne radioodbiorników :
-
Unitra Diora TrampZakresy fal: Długie: 220 ÷ 235 kHz UKF: 65,5 ÷ 73 MHz Półprzewodniki: 1 obwód scalony, 9 tranzystorów, 14 diod...
-
Unitra Diora Skald 2 RP-630Moc wyjściowa: 5 W (nominalna), przy 4 Ω. Zniekształcenia: 10 % THD. Fale długie: 150÷285 kHz. Fale średnie: 525÷1605 kHz....
-
Unitra Diora SafariZakresy: • ultrakrótkie: 66÷73 MHz, • krótkie: pasmo 49 m, • średnie: 560÷1600 kHz, • długie: 150÷280 kHz. Ilość półprzewodników:...
-
Unitra Diora Safari 2AZakresy: Długie – 150 ÷ 285 kHz Średnie – 525 ÷ 1605 kHz Krótkie – 5,95 ÷ 6,2 MHz UKF...
-
Unitra Diora Safari 6Moc wyjściowa: 5 VA. Impedancja: 4 Ω. Zniekształcenia: 10 % THD. Pobór prądu: 6 W. Zasilanie: 13,2 V. Zakresy: UKF,...
-
Unitra Diora Wiraż 5Zakresy fal: Długie – 150 ÷ 285 kHz Średnie – 525 ÷ 1605 kHz UKF – 65,5 ÷ 73 MHz...
-
Unitra Diora RekordZakresy: Długie – 150 ÷ 285 kHz Średnie I – 525 ÷ 930 kHz Średnie II – 920 ÷ 1605...
-
Unitra Diora WeekendZakresy fal: • średnie 526,5 – 1606,5 kHz • długie 148,5 – 283,5 kHz • UKF 65,5 – 74 MHz...
-
Unitra Diora AkropolZakresy fal: długie 150-285 kHz średnie I 525-920 kHz średnie II 920-1605 kHz krótkie 5,95-6,2 MHz UKF 65,5-73,0 MHz Czułość...
-
ZRK AdmirałZakresy częstotliwości: • fale długie: 150÷285 kHz, • fale średnie: 525÷1605 kHz. Liczba tranzystorów: 8 (2×TG40, 2×TG39, TG5, TG50, 2×TG70...
-
Magmor PS212Zasilanie – 12V ( z minusem na masie), pobór mocy – 15W ok. Znamionowa moc wyjściowa – 2 x4 W,...
-
ZRK ŻerańKraj: Polska Rok produkcji: 1958 Zasilanie: bateryjne Wymiary: ciężar – nasze ok. 7 kG bez anteny – wg. innych informacji...
-
ZRK MiniKraj: Polska Rok produkcji: 1969 Zasilanie: bateryjne 6/12V Wymiary: 180x110x50, ok. 1,2 kG Elementy aktywne: tranzystory AD143, tranzystory 6 długie:...
-
ZRK RajdProducent: ZRK Model: Rajd Rodzaj sprzętu: Radioodbiornik Klasyfikacja: samochodowy Zakresy: D,S,K,U Kraj: Polska Rok produkcji: 1969 Zasilanie: bateryjne Wymiary: 184x145x55,...
-
ZRK MINI 2długie – 150 ÷ 300 kHz średnie – 525 ÷ 1605 kHz krótkie – 5,85 ÷ 6,2 MHz (pasmo 49...
-
Unitra Diora Echo SSS-101Producent: Diora Model: Echo SSS 101 Rodzaj sprzętu: Radioodbiornik Klasyfikacja: samochodowy Zakresy: D,S1,S2,K,U Kraj: Polska Rok produkcji: 1977 Zasilanie: bateryjne...
-
Unitra Traper 2Producent: Diora Model: Traper 2 Rodzaj sprzętu: Radioodbiornik Klasyfikacja: samochodowy Zakresy: D,S1,S2,U Kraj: Polska Rok produkcji: 197x Zasilanie: sieć, stały...
-
Unitra SOLO CR-10Kraj: Polska – wersja exportowa Zasilanie: 12V Moc: 2X7W Stereo ! Zakresy: UKF
-
Diora RPS 611Zakresy fal: • ultrakrótkie, • długie, • średnie 1, • średnie 2. Zasilanie: 14,4V. Moc wyjściowa: 2×10 W przy 2...
-
Diora RPS 654Producent: Diora Model: RPS-654 Rodzaj sprzętu: Radioodbiornik Klasyfikacja: samochodowy Zakresy: D,S,U1,U2 Kraj: Polska Rok produkcji: 1991-1993 Zasilanie: bateryjne Elementy aktywne:...
-
Diora RPS 655roducent: Diora Model: RPS-655 Rodzaj sprzętu: Radioodbiornik Klasyfikacja: samochodowy Zakresy: D,S,U1,U2 Kraj: Polska Rok produkcji: 1995 Zasilanie: bateryjne Elementy aktywne:...
-
Diora Safari 6 RS-805 StereoKraj: Polska Rok produkcji: 198x Zasilanie: bateryjne Elementy aktywne: tranzystory + ukł. scalone Moc wyjściowa: 5 VA. Impedancja: 4 Ω....
-
ZRK RP701Zakresy: • średnie, • długie, • UKF. Moc wzmacniacza: 4 W. Zasilanie 12 V z minusem na obudowie. Wymiary kasety...